aneb „…ty mrtvý lež a nevstávej…“.
I tak lze nahlížet na podivný počin současného vedení města – zřízení tzv. „nouzového noclehu“ v areálu VSH Slaný (zde https://www.meuslany.cz/assets/File.ashx?id_org=14936&id_dokumenty=82123). Po zhodnocení podmínek pro přijetí je totiž zjevné, že lidem žijícím na ulici tato aktivita určená není. Neboť kumulativní naplnění dvou ze tří základních kritérií jeho poskytnutí, totiž pokles teplot pod -5°C a střízlivost je při životě na ulici téměř nedosažitelné. Užívání alkoholu je totiž jednou ze základních zvládacích strategií, kterou se organismus člověka brání jednak proti dopadům nízkých teplot (jejichž snesitelnost končí daleko nad stanovenou hranicí) a také proti dopadům tzv. sociální dezintegrace, jíž je bezdomovectví jedním z terminálních stadií. O Harm Reduction Approach (např. zde https://www.magdalena-ops.cz/cs/lecba-zavislosti-a-jejich-prevence/harm-reduction-a-snizovani-rizik/) oba radní (města a středočeského kraje) pro (a)sociální věci zřejmě neslyšeli ani z protidrogového rychlíku (https://www.infacek.cz/slany-chce-bojovat-proti-drogove-zavislosti-netradicnim-zpusobem-1). J
Lze proto souhlasit s tiskovou zprávou v tom, že toto “provizorní a přechodné opatření“ nemá za cíl nahradit „klasickou noclehárnu“ (myšleno zřejmě noclehárnu definovanou v zákoně o sociálních službách), neboť za takto nastavených podmínek jí nahradit ani nemůže. A to např. i v dalších oblastech jako průhlednosti dostupnosti a podmínek poskytnutí „služby“, odpovědnosti za kvalitu a bezpečnost při jejím poskytnutí, průhlednosti v oblasti financování, pravidel pro podmínky personálního zabezpečení, v lidsko-právní dimenzi atd.
Absence standardů poskytování kvality služeb (zde https://www.mpsv.cz/standardy-kvality-socialnich-sluzeb), která vychází z toho, že tento počin zjevně není registrovanou sociální službou, budí pohledem odborníka více znepokojení, než radosti. Pomíjím skutečnost, že umístění „nouzového noclehu“ absolutně reprezentuje současný směr „sociální politiky města“ – totiž tendenci prostorového vylučování negativně označených osob mimo společnost, namísto nabídky efektivního a srozumitelného řešení bezdomovectví na území ORP (návod např. zde https://www.mpsv.cz/koncepce-prevence-a-reseni-problematiky-bezdomovectvi-v-cr-do-roku-2020), což je v přímém rozporu s Listinou základních práv a svobod, jejíž principy se oba zavázali zastupitelským slibem dodržovat.
Nezbývá než uzavřít, že pravděpodobně jediní, komu měl tento počin ve skutečnosti pomoci prostřednictvím již nepřekvapivého mediálního chvástání alespoň vůči neinformované společnosti zachovat zdání péče o sociální podmínky obyvatelstva, a zachování dojmu jakési legitimity setrvávání ve svých funkcích, jsou místostarosta Vondráček (ANO) a starosta Hrabánek (ODS), kteří ovšem paradoxně opět prokázali, že ke koncepčním a smysluplným řešením nemají (je libovolné zda z neschopnosti nebo nezájmu) potřebné kompetence.
Bc. Filip Kruncl, DiS., sociální pracovník, rada, Občané města slaného, KAN